Wystarczy jedno nieuważne kliknięcie, aby cała sieć padła ofiarą przestępców. Dbanie o to, by pracownicy potrafili bronić się przed próbami phishingu, a także wiedzieli, na czym one polegają, jak je rozpoznać i jak na nie reagować, wymaga ciągłej pracy.
Szkoleniach antyphishingowe korzystają z realistycznych prób wyłudzenia danych przeprowadzanych w bezpiecznych i kontrolowanych warunkach, dzięki czemu pracownicy mają okazję zaznajomić i uodpornić się na techniki używane przez prawdziwych przestępców.
Phishing to próba kradzieży danych osobowych lub włamania się na konto przy pomocy fałszywego e-maila, wiadomości, reklamy lub strony przypominającej te, które zwykle odwiedzasz.
Ukierunkowany wariant phishingu, w przypadku którego przestępcy udają zaufane źródło, próbując przekonać Cię do ujawnienia poufnych informacji, danych osobowych lub innych wrażliwych danych.
Celem tego typu ataków padają wysokiej rangi kierownicy spółek, którzy w rezultacie mogą ujawnić wrażliwe informacje i dane firmy. W tym przypadku przestępcy bardzo ostrożnie wybierają swoje cele pod kątem dostępu i władzy, jaką mają w swoich organizacjach.
Domain spoofing polega na podszywaniu się pod zaufaną firmę lub jej pracownika przy użyciu fałszywej strony.
Cyberprzestępcy często wykorzystują HTTPS w odnośnikach, by zwabiać ofiary na złośliwe strony, które na pierwszy rzut oka wydają się bezpieczne. Należy pamiętać, by nie ufać stronom tylko dlatego, że mają ikonę kłódki lub adres, który zaczyna się od HTTPS.
Tego typu atak ma miejsce wtedy, gdy cyberprzestępca infekuje złośliwym oprogramowaniem lub plikami do pobrania stronę, którą często odwiedzają pracownicy Twojej firmy (np. portal branżowy lub strony dostawców).
Większość z nas wie, że nie należy otwierać odnośników znajdujących się w napisanych dziwną czcionką i łamaną angielszczyzną wiadomościach pochodzących od „nigeryjskiego księcia”. Niektóre ataki mogą być jednak bardzo ukierunkowane.
Masz pewność, że żaden z Twoich pracowników nie otworzyłby linku w wiadomości rzekomo pochodzącej od firmy, która dostarcza Ci papier? Właśnie dlatego szkolenie antyphishingowe pracowników jest takie ważne. Pracownicy muszą wiedzieć, jak zapobiegać cyberprzestępczości, zanim będzie za późno.
Symulowane kampanie phishingowe i socjotechniczne takie jak spear phishing, czyli zaplanowane i złożone ataki na konkretne osoby, stanowią skuteczne narzędzie nauki. Tego typu ataki są wysoce skuteczne, jeżeli trafią na nieprzygotowany cel, ponieważ wystarczy jedynie otworzyć link. Regularne szkolenia pomogą zwiększać świadomość zagrożenia i promować sceptyczną postawę wśród pracowników, uodparniając ich na przyszłe próby wyłudzeń danych.
Phishing to niestety najczęstszy rodzaj cyberataków, w związku z czym pracownicy muszą być świadomi ryzyka, jakie stwarza. To dobrze, jeżeli właściciel albo kierownik firmy jest świadomy zagrożenia, ale przestępca może uzyskać dostęp do Twojej sieci z każdego komputera będącego częścią systemu. Pracownicy to najsłabsze ogniwo, ale mogą oni również stać się najskuteczniejszą obroną przed próbami phishingu. Rozpoznawanie i zgłaszanie prób phishingu wymaga jednak doświadczenia. To właśnie ono jest najlepszym nauczycielem.
O każdej próbie wyłudzenia należy informować operatora poczty elektronicznej, zespół IT oraz odpowiedzialne za te kwestie organy państwowe. Pamiętaj, że cyberprzestępcy mogą tworzyć nowe konta i próbować nowych sposobów, by wyłudzać dane. Właśnie dlatego to takie ważne, by Twoja organizacja była na bieżąco z ich taktykami.
Pamiętaj, że nawet jeśli Ty nie dasz się złapać, ktoś inny na pewno już tak. Dzięki raportowaniu możesz pomóc komuś (w tym i samemu sobie) uniknąć ataku w przyszłości.
Zgłaszanie podejrzanych wiadomości e-mail pomaga ograniczyć liczbę wiadomości pochodzących od naciągaczy.
Zgłaszanie e-maili phishingowych pomaga stosownym organom państwowym szybko reagować na zagrożenia oraz chronić innych przed przestępcami.